کیوی پلاست

محصولات پلاستیکی

کیوی پلاست

محصولات پلاستیکی

طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تولید جدیدترین ظروف بسته بندی تک نفره مخصوص انواع محصولات غذایی و خوراکی در این شرکت انجام می شود. این محصولات دارای درجه بندی کیفیتی مختلفی هستند و همچنین سایز های گوناگونی دارند. جنس بدنه این محصولات کاملا شفاف است. ظروف بسته بندی کریستالی یکی از بهترین نمونه های محصولات بسته بندی است که به دلیل داشتن مزیت های فراوان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مطالب پیشنهادی :

ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف لوکس کریستالی

 

ظروف بسته بندی تک نفره کریستالی

به جرات می توان لوکس ترین مدل ظروف بسته بندی را تنها به ظروف یکبار مصرف کریستالی نسبت داد!

این محصولات یکی از مدل های جدید ظروف یکبار مصرفی هستند که با کیفیت ها و قیمت های گوناگونی خرید و فروش می شوند. این شرکت به عنوان یکی از عرضه کننده های اصلی این محصولات نمونه های مختلفی از این ظرف ها را وارد بازار های خرید و فروش کرده است.

 

یکی از اصولی که در این شرکت جزو اولویت ها است، منحصر بودن طراحی این محصولات می باشد.

طراحی منحصر به فرد و خاص یک نیاز اساسی برای شرکت هایی است که خوراکی های متنوع را تولید می کنند. همه افرادی که در این حوزه فعال هستند از این موضوع به خوبی اطلاع دارند که بسته بندی محصول، یکی از مهم ترین بخش های فعالیت کاری و عرضه محصول به بازار محسوب می شود.

 

 

از طرف دیگر در صورتی که این طراحی خاص و کاربردی باشد می تواند تاثیر زیادی در خرید و فروش های بازار داشته باشد. به شکلی که مشاهده می کنیم محصولاتی که با بسته بندی های متفاوت تر و زیباتر وارد بازار می شوند جلب توجه بیشتری را دارند.

یکی از مواردی که می تواند سبب شود تولید کننده مواد غذایی و خوراکی به دنبال یک ظرف مناسب و با کیفیت باشد، صادرات است. بسیاری از مشتری های صادراتی به پارامتر بسته بندی اهمیت زیادی می دهند.

فروش ظروف یکبار مصرف کریستالی کوچک

ظروف یکبار مصرف کریستالی کوچک که می تواند به عنوان ظروف بسته بندی تک نفره در بازار خرید و فروش شود در این مرکز با بهترین قیمت عرضه می شود.

 

 

منبع : www.plastchi.ir

  • محمد رضایی
  • ۰
  • ۰

عرضه کنندگان بهترین ظرف یکبار مصرف گیاهی امروزه توانسته است با بهره گیری از مواد طبیعی همچون نشاسته، ذرت، سیب زمینی، گندم و غیره محصولی کاربردی و منحصر به فرد تولید کنند.

از آنجایی که امروزه ظروف یکبار مصرف جایگزین بسیار خوبی برای ظروف قابل شست و شو شدند لذا تولید کنندگان انواع آن را تولید و وارد بازار عرضه و تقاضا می کنند بگونه ای یکی از اهداف این تولیدی ها ساخت محصولاتی است که با طبیعت همخوانی داشته و زودتر قابل تجزیه باشد است، که در این راستا ظرف یکبار مصرف گیاهی خود نمایی می کند

عرضه بهترین ظرف یکبار مصرف گیاهی

ویژگی های ظرف یکبار مصرف گیاهی

 

مطالب پیشنهادی :

ظروف یکبار مصرف لوکس کریستالی

نایلکس و نایلون چیست؟ تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

 

ویژگی های ظرف یکبار مصرف گیاهی

 

ویژگی های ظروف یکبار مصرف گیاهی از نظر مصرف کنندگان و تولید کنندگان بسیار گسترده تر از آن چیزی است که بتوان در یک مطلب جایگذاری کرد ولی به صورت مختصر و کوتاه سعی خواهیم کرد که شاخص ترین ویژگی های ظروف یکبار مصرف گیاهی در ادامه این مطلب بپردازیم:

عرضه ظروف گیاهی یک بار مصرف باعث شده است تا بسیاری از مصرف کنندگان همچون غذا خوری ها مخصوصا غذا خوری های بزرگ و بین راهی و رستوران داران که مجبور هستند ظروف زیادی را طی روز مورد مصرف قرار داده و بعد از آن شست و شو آن را در پیش گیرند به استفاده از ظروف یکبار مصرف مخصوص ظروفی از جنس گیاهی روی آورند.

این ظروف که از موم های عسل و یا سلولز و یا روغن های گیاهی به دست می‌آیند با محیط زیست سازگار بوده و می توان آبگریز بودن را یکی از ویژگی های منحصر به فرد ظروف یکبار مصرف گیاهی نامید.

تولید ظرف گیاهی امروزه توسط بسیاری از طرفداران محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد که در این راستا تولید کنندگان بیشتری بر سر کار آمده اند تا این محصول استثنائی که هیچگونه آثار تخریبی به محیط زیست پس از تجزیه در خاک ندارد را به آسان ترین شیوه های ممکن به دست شما مصرف کنندگان عزیز برساند.

ویژگی های شاخص ظروف یکبار مصرف گیاهی می توان به تنوع گسترده در انواع و اقسام آن اشاره کرد به گونه ای که هر کس می تواند متناسب با نیاز خود این ظروف را تهیه و مورد استفاده خود قرار دهد.

تولید کننده ظرف یکبار مصرف گیاهی

تولید کننده ظرف یکبار مصرف گیاهی

 

تولید کننده ظروف یکبار مصرف گیاهی در ایران همواره تلاش می کنند تا بهترین نوع ظروف یکبار مصرف را در بهترین کیفیت ممکن تولید و به بازار ایران وارد کند تا جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به این محصول پر کاربرد باشد.

همچنین تولیدکنندگان می‌کوشند تا با صادرات گسترده و انبوه این ظروف بتواند نیاز مصرف کنندگان خارج از کشور را نیز تامین کرده و در جلب رضایت آنها نقش‌ آفرینی کنند.

 

منبع : plastchi.ir

  • محمد رضایی
  • ۰
  • ۰

ظروف یکبار مصرف لوکس کریستالی به دلیل داشتن درب و همچنین داشتن بدنه شفاف یکی از محصولاتی هستند که می توانند به عنوان ظرف بسته بندی مواد خوراکی مورد استفاده قرار بگیرند. این ظروف به طوری طراحی و تولید می شوند که می توانند مزیت های زیادی را برای خریدار ها ایجاد کنند. مهم ترین موردی که خریدار ها به آن اهمیت می دهند مقاومت ظروف است که در اینجا به آن میپردازیم.

 

ظروف یکبار مصرف لوکس درب دار

در دنیای امروز شاهد تولید محصولات بسیار زیادی هستیم که می توانند کاربرد های فراوانی را برای مصرف کننده ها داشته باشند. بسیاری از این ظروف بسته بندی طراحی های متنوع دارند و می توانند حجم های مختلفی از مواد را در خود جای دهند.

 

 

مطالب پیشنهادی : 

تفاوت نایلون نایلکس در چیست؟

خصوصیات مواد پلاستیکی

 

ما در این شرکت نمونه محصولاتی را به مشتریان خود معرفی می کنیم که می توانند مزیت های بسیار زیادی را برای خریدار ها ایجاد کنند. این ظروف به صورتی هستند که بدنه شفاف دارند و به عنوان ظروف بسته بندی کریستالی شناخته می شوند.

ظروف یکبار مصرف لوکس کریستالی درب دار یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توان از آن ها برای بسته بندی موارد زیر استفاده کرد:

  1. ظرف بسته بندی شیرینی
  2. ظرف بسته بندی شکلات ریز و درشت
  3. ظرف بسته بندی آجیل
  4. ظرف بسته بندی خشکبار
  5. و …

این ها تنها بخشی از نمونه محصولاتی است که می توان برای بسته بندی، از ظرف های کریستالی استفاده کرد. مهم ترین بخش این ظرف ها درب آن ها است که باید به شکلی باشد که بتواند ظرف را کاملا بسته بندی کند.

ظروف بسته بندی کریستالی شفاف

 

شفاف بودن ظروف بسته بندی کریستالی یکی از پارامتر های مهمی است که مورد توجه خریدار ها قرار می گیرد. بسیاری از خریدار ها نیاز دارند از ظرف هایی استفاده کنند که بدنه آن ها به شکلی باشد که محتویات کاملا در آن دیده شوند.

 

می توان گفت تنها ظرفی که شفاف است و از نظر استحکام و کیفیت، امتیاز خوبی را در میان ظرف های بسته بندی به خود اختصاص داده است ظروف یکبار مصرف کریستالی می باشند.

 

 

منبع : www.plastchi.ir

  • محمد رضایی
  • ۰
  • ۰

در کشور ما نایلکس همان فیلم پلی اتیلن سنگین است که بیشتر به شکل پلاستیک های رکابی فروشگاهی مورد مصرف قرار می گیرند. در کشورهای دیگر نایلکس یا نایلون به این معنا نیستند و اینکه چگونه و چه زمان این محصولات این گونه نام گذاری شدند منبع موثقی در دست نیست ولی یکی از همکاران در شرکت پنگوئن پلاست می گوید که این نام را زمانی که آقای منوچهری (موسس شرکت نایلکس) در سال ١٣٥٥ آغاز به کار کرده روی محصولات خود گذاشته و از آن به بعد این محصول با این نام خوانده شد، چه این موضوع درست باشد چه نادرست، در کشور ما نایلکس و نایلون این معنا را پیدا کرده است.

 

 

البته مواد تشکیل دهنده نایلکس اغلب فقط پلی اتیلن سنگین نیست ولی حداقل ٨٠ درصد‏ مواد تشکیل دهنده آن پلی اتیلن سنگین است و بقیه پلی اتیلن سبک است که دلیل استفاده این ٢٠ درصد ، خاصیت براقی، دوخت پذیری بهتر و لطافت نایلکس آن است. 

در گذشته بیشتر پلاستیک های فروشگاهی و کیسه زباله ها تشکیل شده از پلی اتیلن سبک بودند که این روزها جای خود را به پلی اتیلن  سنگین یا همان نایلکس خودمان داده اند.

 

مطالب پیشنهادی: 

خصوصیات مواد پلاستیکی

مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف

 

 

پلی اتیلن سبک را بیشتر همکاران و مصرف کننده ها "نایلون" می نامند و محصولاتی که در بازار می توان به آنها اشاره کرد: 

 

  • نایلون های گلخانه ای
  • نایلون حبوباتی
  • نایلون شیرینگ 
  • نایلون چاپی دسته بنددار
  • نایلون حبابدار

اما تفاوت نایلکس و نایلون 

تفاوت نایلون و نایلکس در ظاهر این است که نایلون شفاف و براق و نرم است ولی نایلکس خشک و مات و در تولید، نایلکس را می توان با ضخامت بسیار کم و فوق العاده نازک که تعداد هر برگ در یک کیلو زیاد است تولید کرد اما برای نایلون به این راحتی نمیتوان جنس نازک تولید کرد. 

 

 

برای نایلکس می توان محصولات زیر را مثال زد: 

 

  • سفره یکبار مصرف
  • کیسه زباله رولی
  • نایلکس های فروشگاهی
  • کیسه فریزر
  • نایلکس چاپی رکابی
  • دستکش یکبار مصرف

در آخر یک مثال عامیانه برای تفاوت این دو میزنیم که راحت تر قابل درک باشد، پلاستیک هایی که نرم هستند و وقتی مچاله میکنیم کمتر صدا میدهند نایلون هستند، و آنهایی که بعد از مچاله شدن صدا میدهند ( به اصطلاح خش خش میکنند ) نایلکس هستند. 

 

شایان ذکر است، این واژه ها بین بنکدارها، تولیدکنندگان و فروشندگان نایلون و نایلکس در ایران رواج دارد و از نظر علمی فاقد اعتبار می باشد و نام علمی دیگری دارند. برای مثال در دنیا به نایلکس رکابی، T-Shirt bag می گویند.

 

منبع : www.paydarplastic.com

  • محمد رضایی
  • ۰
  • ۰

موارد مصرف پلاستیک در زندگی بسیار زیاد است، پلاستیک یکی از موادی است که از کاربرد‌های زیادی برخوردار است در این صورت است که با توجه به این مواد پلاستیکی و قابلیت‌هایی که برای آن وجود دارد به شکل مطلوبی در همه صنایع از آن بهره برد و تاثیرگذاری همه جانبه‌ای را برای صنعت پلاستیک در نظر داشت.
با این حال برای مواد پلاستیکی خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی امکان دارد که وجود داشته باشد در برخی از شرایط این امکانات و ویژگی‌ها می‌توانند به میزان زیادی برای تمامی ‌پلاستیک‌هایی که تولید می‌شوند به صورت یکسان به کار برده شود.
با توجه به این که مواد پلاستیک در صنعت به خوبی به کار برده می‌شود از این رو به بهره‌مندی آن در صنعت‌های مهم یکی از پیشرفت‌هایی بوده است که برای صنعت پلاستیک موجود بوده است.

سبک بودن پلاستیک

یکی از ویژگی‌هایی که برای مواد پلاستیک گرانول باید به کار برده شود سبک بودن آن می‌باشد، در این شرایط است که با توجه به سبکی و راحتی که برای پلاستیک وجود دارد این نکته را نیز باید مورد بررسی قرار داد که ویژگی سبک بودن برای پلاستیک به عنوان یکی از فاکتور‌های مهم به کار برده می‌شود.
سبک بودن پلاستیک را می‌توان با توجه به مواد دیگری که در طبیعت یافت می‌شود، مد نظر قرار داد.

سبک بودن پلاستیک می‌تواند نسبت به سایر فلزات مقایسه شود که در این صورت پلاستیک گزینه اول یعنی سبک بودن را به خود اختصاص می‌دهد زیرا سایر فلزات از وزن‌های سنگین‌تری برخوردار هستند.
با این حال این سبکی باعث شده است که از این مواد پلاستیکی به خوبی در مکان‌های متفاوتی به کار برده شوند.
در هر صورت به کار بردن مواد پلاستیکی در صنعت در هر قسمتی از آن بهینه خواهد بود البته به شرطی که تمام استاندارد‌های لازم برای آن در نظر گرفته شده باشد.

پلاستیک روکش خوبی است

یکی از کار‌هایی که با بهره‌مندی از پلاستیک می‌توان انجام داد به این صورت است که به راحتی می‌توان به عنوان سرکش بر روی کابل‌ها و سیم‌ها به کار برده شوند.
در این زمان است که قابلیت خوبی برای این روکش‌ها می‌تواند وجود داشته باشد که توانسته‌اند با توجه به فاز الکتریسته‌ای بودن این سیم‌ها و کابل‌ها از این مواد پلاستیکی بهره ببرند.
بنابراین با استفاده از این مواد پلاستیکی به خوبی می‌توان از این قابلیت بهره برد زیرا مواد پلاستیکی می‌تواند به میزان زیادی به صورت یک عایق کار خود را انجام دهد.
عایق بندی به شکل مطلوبی می‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد در این حالت بسیاری از سیم‌ها و کابل‌هایی که به کار برده شده‌اند به صورت بسیار دقیقی از مواد پلاستیکی بهره می‌برند.
در این صورت است که به خوبی می‌توان از قابلیت پلاستیک که به صورت موثری توانسته است در صنایع الکتریکی به کار برده شود بهره‌مند شد.
با این حال بهتر خواهد بود که تمامی ‌این نکات را در این حالت مورد بررسی قرار داد بهتر خواهد بود که از تمامی روش‌هایی که از پلاستیک می‌توان بهره برد را مد نظر قرار داد زیرا کمک بزرگی به صنعت‌های متفاوت و همین طور بزرگ خواهد کرد.

 

مطالب پیشنهادی : 

مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف

کاربرد پلاستیک ها در صنعت کشاورزی

 

جایگزین خوبی هستند

یکی از نکاتی که در رابطه با خصوصیات مواد پلاستیک می‌توان به آن اشاره کرد این است که از این مواد به جای شیشه نیز به کار برده می‌شود.
مواد پلاستیکی دارای قابلیت شفاف‌سازی هستند و می‌توانند به صورت بسیار صاف و یکنواختی به کار برده شوند.
در این حالت است که از مواد شیشه‌ای به خوبی استفاده شود در بیشتر موارد دیده شده است که زمانی که از مواد پلاستیکی بهره برده می‌شود باید به صورت بسیار شفافی آن را به کار برد.


با این حال برخی از گزینه‌ها در رابطه با بکارگیری مواد پلاستیکی دارای ارجحیت نسبت به سایر گزینه‌ها و فاکتور‌ها در این رابطه خواهد بود. این مایع شفاف می‌تواند کارایی خوبی داشته باشد و به خوبی به کار برده شود.
بنابراین در بیشتر صنعت‌ها به صورت جایگزین از این مواد بهره برده می‌شود و بهتر خواهد بود که این مواد پلاستیکی را به شکل موثری به کار برد.
یکی از جایگزین‌های خوبی که برای شیشه می‌توان در نظر داشت مواد پلاستیکی است که در آینده می‌تواند مسیر بسیار روشنی را در صنعت شیشه‌سازی نصیب خود کند و گوی سبقت را از رقیبان خود در این زمینه بگیرد.
در این زمان است که می‌توان این نکته را نیز بیان کرد که برخی از افراد استفاده از ظرف‌های پلاستیکی را مناسب نمی‌دانند البته این نکته نیز در برخی از موارد می‌تواند درست باشد در این صورت است که بیشتر به کارگیری از شیشه را مناسب‌تر می‌دانند.
بنابراین در این شرایط به کار بردن مواد پلاستیکی که به صورت شیشه‌ای قرار دارند و مورد بهره برداری قرار داده می‌شوند می‌توانند مضراتی داشته باشند اما این دلیل نمی‌شود که از آن‌ها استفاده نشود.
با این حال میزان ضرری که می‌تواند در این مواد وجود داشته باشد بسیار کمتر از آن چیزی است که می‌توان نسبت به آن فکر کرد در این صورت بهتر خواهد بود که در بیشتر موارد در حالت‌هایی که مواد داغ هستند به کار برده نشوند و مناسب خواهد بود که زمان درست را برای مصرف به کار برد.
بنابراین استفاده‌هایی که مرطوب نباشد و همین طور این که مایع‌های داغ در آن‌ها به کار برده نشود می‌تواند به میزان زیادی در کمتر کردن ضرر آن موثر و مفید باشد.

تخمین رنگ به کار برده شده در مواد پلاستیکی

در این مواد پلاستیکی به راحتی نمی‌توان از رنگ استفاده کرد زیرا خود این مواد قابلیت رنگ پذیری بالایی دارند و نیازی نیست که از رنگ‌های دیگر برای این که مواد و قطعاتی که با پلاستیک ایجاد می‌شود را رنگ داد.
بنابراین نکته مهمی ‌که برای مواد پلاستیکی می‌توان بیان کرد به این صورت است که مواد نیازی به رنگ کردن ندارند و به نوعی نیز از شدت استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ کردن آن کم می‌شود.
به هر حال مواد پلاستیکی توانسته‌اند کاربرد‌های زیادی داشته باشند و هر کدام از قطعاتی که به صورت پلاستیکی ایجاد می‌شوند می‌توانند به میزان زیادی در صنعت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار داده شوند در این صورت است که صنعت پلاستیک خود یکی از مهم‌ترین ارکان‌هایی است که در کشور ایجاد شده است.

 

منبع : www.mavadplastic.ir

  • محمد رضایی
  • ۰
  • ۰

مانی که برای اولین بار ظروف یکبار مصرف وارد بازارها شدند ، همه نفس راحتی کشیدند و به خود وعده زندگی سالمتر و البته راحت تری دادند. در حال حاضر با توجه به مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف در نذری‌ها و سفره‌های ما که امروزه جای خود را باز کرده‌اند و از زمانی که نذری در سینی‌ها و ظروف فلزی در بین مردم پخش می‌شد زمان زیادی گذشته ‌است.

کسانی که حداقل یک وعده غذای خود را در ادارات و سازمان‌ها می‌خورند از جمله کسانی هستند که هر روز در معرض خطرات این ظروف قرار دارند ، اما به راستی این صرفه‌جویی‌ها در زمان و البته هزینه به چه بهایی انجام می‌شود؟ سلامتی مصرف کنندگان ؟!!!

پلاستیک ها ، پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند ؛ در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند. اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می ماند .

اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد ، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. برای همین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود و در ضمن به هر نوع پلاستِیکی نباید مجوز بسته بندی مواد غذایی داده شود.

در حال حاضر به دلیل استفاده غیرمجاز از پلیمرهاى بدون پایه  Food Grade در بسته بندى و نگهدارى مواد غذایى، شناسایى صحیح این محصولات توسط مردم تا حدودى با مشکل روبه رو شده است.

وزارت بهداشت در این راستا سعى کرده است کارخانه های تولید کننده ظروف یک بار مصرف را از کارخانجات تولیدکننده قطعات پلاستیکی در مصارف صنعتی تفکیک کند. ضمن اینکه کارخانه های تولید کننده ظروف پلاستیکی براى مواد غذایى باید پروانه ساخت داشته باشند.

مزایا :

  1. دارای مقاومت به مواد الکلی
  2. صرف انرژی کمتر برای تولید
  3. قابلیت شکل پذیری بالا با گستردگی متفاوت خواص فیزیکی
  4. طرح پذیری
  5. شفاف بودن

  مهمترین معایب :

  1. اشکال در بازیافت آنها و مخاطرات محیط زیست
  2. انتقال مواد مضر ( مونومر ها) به غذا در شرایط خاص
  3. قابل استفاده در ماکروویو نمی باشد

 مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف 

  مناسب بودن پلاستیک ها در کاربردهاى غذایى

تمامى پلیمرها از نوع دست اول تا آنهایى که بازیافتی بوده و همچنین ظروف پلاستیکی حتماً باید قبل از استفاده در صنعت غذایی تحت آزمون Food Grade قرار بگیرند. این آزمون تحت استانداردهای اتحادیه اروپا (EEC) و آمریکایی (FDA) انجام می شود.

با انجام آزمون هایى که در اداره کل آزمایشگاه هاى کنترل غذا و دارو نیز قابل اجرا هستند میزان مهاجرت مواد سازنده پلیمرها به سمت مواد غذایی مشابه سنجیده می شود. در واقع وزارت بهداشت مقاومت و میزان مهاجرت مواد سازنده پلیمرها را در حلال ها یا محلول های مشابه مواد غذایی می سنجد.  

مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف 

دلیل اصلی تولید این مواد در کشور به رغم زیان بار بودن مصرف آنها

متاسفانه استاندارد ظروف یک‌بار مصرف اجباری نیست. واحدهای تولیدی می‌توانند بدون مجوز به تولید اقدام کنند. در این زمینه باید تقاضای اجباری شدن استاندارد ظروف یک‌بار مصرف به موسسه ارائه شود تا در این مورد تصمیم‌گیری شود ، اما متاسفانه تاکنون هیچ تقاضایی نشده است. 

هم اکنون پنج هزار کارخانه و کارگاه تولید ظروف یک‌بار مصرف در کشور وجود دارد ، این در حالی است که تنها 300 کارخانه از این تعداد مجوز تولید این ظروف را دارند و مشخص نیست ، مابقی این کارخانه‌ها از چه موادی و چگونه نسبت به تولید این ظروف اقدام می‌کنند.  

غریبگی ظروف یکبار مصرف با طبیعت

انباشته شدن این مواد در طبیعت به خصوص در پارک های جنگلی و سواحل ، از نظر دیداری باعث نازیبایی مناظر و در نتیجه ناراحتی و کاهش بازدید کننده ها و کم شدن درآمد اقتصادی مناطق می شود. 

در حال حاضر بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی با به کار بستن روش های جانشین سعی کرده اند استفاده از ظروف یکبار مصرف را به حداقل برسانند. کاربرد پلیمرهای گیاهی جهت تولید ظروف یکبار مصرف و به کارگیری کیسه های پارچه ای به جای کیسه های نایلونی در هنگام خرید نمونه ای از این روش ها است.  

هشدار و توصیه

پلی استایرن در لیوان‌های آب ، کارد ، چنگال ، قاشق و ظروف غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برای مثال در چلوکبابی‌ها ظروفی که به صورت فوم هستند؛ نوعی پلی استایرن هستند که در ساخت آنها از گاز هگزان استفاده می شود. این گاز در دمای 160 درجه آزاد می‌شود؛

دمای غذای داخل ظرف 200 درجه است ، که گاز همراه با غذا به بدن انسان انتقال می‌ یابد. گاز هگزان عوارضی مانند سر درد را به همراه دارد. در فصل تابستان خیلی‌ها از بطری‌های یکبار مصرف آب برای تهیه آب خنک از طریق یخ بستن آب استفاده می‌کنند، ثابت شده است وقتی یخ درون ظروف یکبار مصرف آب می‌شود از جداره بطری مواد سرطانزا به درون آب آزاد می‌شود. ظروف پلی استایرنی شفاف برای نوشیدنی‌های سرد ساخته می‌شوند و ریختن مواد داغ مثل چایی در آنها خطرناک است. 

مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف با رنگ روشن و شیشه‌ای به علت ضعیف بودنشان موجب آزاد شدن مونومرها (مواد شیمیایی) می‌شود. ضرر ظروف یک‌بار مصرف پلی‌استایرن در هنگام مصرف مواد نوشیدنی  اسیدی و چرب مانند نوشابه و کاکائو، بسیار بیشتر از مصرف چای داغ است.

اصولا ظروف یکبار مصرف برای یک بار استفاده ساخته شده‌اند زیرا در صورت تکرار شیارهای بسیار کوچکی که قابل رویت هم نیستند در آنها به وجود می‌آید که علاوه بر مستعد کردن شخص به عفونت‌های دستگاه گوارش به علت آزاد کردن مولکول‌های آلی و صنعتی به داخل آب یا غذا ، انسان را در معرض انواع سرطان قرار می‌دهند.  

 

مطالب پیشنهادی : 

کاربرد پلاستیک ها در صنعت کشاورزی

هر آنچه که باید درباره ی مواد پلاستیکی بدانید

 

ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را داخل ماکروفر قرار ندهید:

از ظروف پلاستیکی در ماکروویو استفاده نکنید به خصوص غذاهای حاوی روغن و چربی ، چون گرما و پلاستیک و روغن با هم ترکیب شده ، که نتیجه ی آن تولید سم دیوکسین است ( از ظروف پیرکس و چینی استفاده کنید). 

مونومر آزاد در ظروف‌ یک‌بار مصرف، نوع PVC ، در فرآیند تولید ، مقداری مونومر باقی می ماند که با غذا وارد بدن و به مرور زمان تجمع و از حد تراکم مجاز برای انسان فراتر می رود. همچنین غذا نباید بیشتر از ۲ ساعت در این ظروف باقی بماند.

  ظرف یکبار مصرف + غذای داغ = سرطان  

مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف

  استفاده از ظروف یکبار مصرف خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد. این ظروف علاوه بر سمی بودن به دلیل آزاد کردن ماده «مونومر استایرن» باعث ایجاد سرطان کبد می شوند. 

در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ماده‌ای سمی بنام دیوکسین آزاد می‌شود که خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد. استفاده دراز مدت از این ظروف باعث مشکلات گوارشی ، خستگی و ناراحتی اعصاب می شود. 

برای نوشیدنی های گرم از لیوان‌های کاغذی یا ظروف پلی استایرنی سفید رنگ و برای نوشیدنی‌ های سرد از ظروف پلی استایرنی بی‌رنگ و شفاف استفاده کنند و از ریختن مواد داغ در ظروف یکبار مصرف خودداری کنند. 

اگر قرار است غذاهاى طبخ شده پس از دو ساعت ماندگارى در این گونه ظروف مصرف شوند باید غذا در شرایط مطلوب یعنی زیر دمای 14 درجه یا بالای 60 درجه نگه داشته شود. بهتر است این مواد غذایی را روى شعله ملایم گاز قرار داد تا از آلودگی ثانوی جلوگیری شود.

اگر آب بیش از 6 ماه در بطری های آب آشامیدنی نگهداری گردد ، آلوده می‌شود. بنابراین خانواده‌ها باید از استفاده مکرر این ظروف برای نگهداری آب در یخچال خودداری کنند. 

در دیگر ایام هم برای نگهداری موادی چون آبلیمو ، سرکه و آب غوره مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبیعتاً وقتی برای نگهداری آب استفاده طولانی مدت از بطری‌های یک بار مصرف توصیه نمی‌شود. و از همه بدتر اینکه آنها را جلوی آفتاب می‌گذارند.

حرارت آفتاب ترکیبات خطرناک این ظروف را آزاد می‌کند و احتمال سرطان‌زایی در مصرف‌کنندگان را بالا می‌برد.‌ اغلب مردم از این خطرات و موارد استفاده هر کدام از این ظرف‌ها بی‌اطلاع هستند و لازم است اطلاعات مربوط به موارد مجاز استفاده و ممنوعیت‌های آن به صورت اتیکت روی محصول درج شود. 

بهترین راه حل برای کاهش آلودگی های ناشی از ظروف یکبار مصرف ، فرهنگ سازی برای استفاده نکردن از آنهاست که پیشگیری یا کاهش مصرف را در پی خواهد داشت.  

نقش ظروف یکبار مصرف در آلودگی سفید

با گسترش صنعت مدرن امروزی به ویژه رشد روز افزون مهندسی‌ پتروشیمی ، بسیاری از رزین‌های مصنوعی و مواد پلاستیکی با کیفیت و قیمت مناسب برای تولیدات کشاورزی و صنعتی تهیه شده اند. 

استفاده از نوار‌های پلاستیکی ، فوم‌های پلاستیکی (به عنوان مثال مواد بسته بندی و غیره) و ورق‌های پلاستیکی در بسیاری از موارد باعث ارتقا تولیدات صنعتی و کشاورزی شده و به ارتقا کیفیت زندگی‌ مردم کمک شده است. لیکن این پلاستیک‌ها پس از استفاده در طبیعت ، رودخانه ها ، کوهستان ها ، پارک‌ها و خیابان‌ها رها می شوند .

این وضعیت منجر به آلودگی‌ زیست محیطی‌ می شود که به آن « آلودگی‌ سفید » می‌ گویند. در سال های اخیر ، بسیاری از کشور‌ها قوانینی برای محدود کردن استفاده از پلاستیک ها و فوم‌های پلاستیکی وضع کرده اند تا آلودگی‌ سفید را کاهش بدهند.

علاوه بر این ، تلاش‌های زیادی برای تجزیه پذیر شدن رزین‌های مصنوعی و مواد پلاستیکی انجام داده اند. با شیوه زندگی سریع ، امروزه بسیاری از مردم از اسنک‌های غذا‌یی ، بدلیل سهولت استفاده بیشتری می کنند.

مصرف این غذا‌های تند ، نیازمند ظروف نگهداری بیشماری می باشند، که در گذشته فوم بودند. این ظروف در دمای بالا هم برای بدن انسان و هم محیط زیست آسیب زننده هستند. اینگونه پلاستیک‌های فومی امروزه قدغن شده و بشر امروزی به دنبال تولید ظروف یکبار مصرفی است که از مواد مضر کمتری در آن استفاده می شود.

اینگونه بود که ظروف یکبار مصرف کاغذی به عنوان جایگزینی برای فوم های پلاستیکی ساخته شدند. لیکن ، تولیدات کاغذی مراحل پیچیده داشته و از لحاظ قیمتی نسبت به فوم‌ها قیمت بالاتر‌ی دارند. 

همچنین ، تلاش ها برای استفاده از مواد پلاستیکی و نشاسته اصلاح شده (به عنوان جایگزین فوم‌های پلاستیکی) برای تولید ظروف یکبار مصرف برای فست فود‌ها ادامه داشت، منتها این مواد پلاستیکی و نشاسته اصلاح شده ، زیست تخریب پذیری کم‌ و قیمت بالایی‌ داشته و ممکن است که به آلودگی‌ ثانویه منجر شود.

به طور مشابه فیلم‌های پلاستیکی ، فوم های پلاستیکی (به عنوان مثال موادی که برای بسته بندی استفاده می شود) و ورق‌های پلاستیکی (محصولاتی که از ورق اکسترود شده به دست می آیند) همان مشکلات ظروف یکبار مصرف بر پایه کاغذ، پلاستیک و نشاسته اصلاحی را دارا می باشند. هدف اختراع ظروف یکبار مصرف گیاهی، فائق آمدن بر معایب هنر پیشین و ارائه یک ترکیب زیست تخریب پذیر می‌باشد.

در حقیقت، هدف اصلی‌ این اختراع تولید یک ترکیب زیست تخریب پذیر برای استفاده در ظروف یکبار مصرف ، ورق‌های مالچ و بسته بندی ها می‌باشد.

 

 

منبع : drluxe.ir

  • محمد رضایی
  • ۰
  • ۰

کاربرد پلاستیک‌ها در صنعت کشاورزی و گلخانه در سال‌های اخیر به صورت قابل توجهی بالا رفته.

استفاده از پلاستیک در کشاورزی به کشاورزان کمک کرده است تا تولید محصولات زراعی خود را افزایش دهند. با این کار کیفیت آن را بهبود بخشیده و اثرات زیست محیطی فعالیت‌هایشان را کاهش دهند. پلاستیک این امکان را فراهم می‌کند تا سبزیجات و میوه‌ها در هر فصلی کشت شوند. علاوه بر آن باعث می‌شود تا محصولات کیفیت بهتری نسبت به دیگر محصولات داشته باشند.

راهکارهای نو و پایدار:

به لطف کاربرد پلاستیک‌ها در صنعت کشاورزی، می‌توان در مصرف آب صرفه جویی کرد.

حتی کاشت محصولات زراعی را در مناطق کویری امکان پذیر نمود. لوله‌های آبیاری پلاستیکی از هدر رفتن آب و مواد معدنی جلوگیری می‌کند، می‌توان آب باران را در مخزن‌های ساخته شده از پلاستیک ذخیره کرد. همچنین نگهداری از محصولات زراعی در فضاهای بسته مانند گلخانه‎ها یا پوشاندن خاک با یک لایه نازک پلاستیک (مالچ کشاورزی)، مصرف آفت کش‌ها و سموم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، میزان انتشار آفت کش‌ها در اتمسفر به علت ثابت ماندن میزان آفت کش‌ها برروی کاورهای پلاستیکی یکسان می‌ماند.

 

کاربرد پلاستیک‌ها در صنعت کشاورزی

کاربرد پلاستیک‌ها در صنعت کشاورزی و گلخانه

فرصت‌های بازیافت و بازیابی:

درانتهای عمر مصرفی، پلاستیک‌های استفاده شده در صنعت کشاورزی مانند کاورهای گلخانه‌ها را می‌توان بازیافت کرد.

زمانی که پلاستیک‌ها از زمین جمع آوری می‌گردد، قبل از آسیاب شدن، اکسترود شدن، تبدیل به گلوله شدن، شسته می‌شوند تا عاری از هرگونه شن، علوفه و آفت کش‌ها شوئد. سپس این مواد را می‌توان در مصارف دیگر مانند تولید مبلمان مختص فضای باز، مورد استفاده قرار داد. در مواردی که امکان بازیافت وجود ندارد، می‌توان از پلاستیک‌های استفاده شده در صنعت کشاورزی از طریق پروسه combustion-Co انرژی تولید کرد.

 

مطالب پیشنهادی :

هر آنچه که باید درباره‌ی مواد پلاستیکی بدانید

بهترین سفره یکبار مصرف و شیک جهت استفاده روزانه

 

 

کاربرد پلاستیک در گلخانه

کاربرد پلاستیک ها در گلخانه کشاورزی

گلخانه‌ها:

گلخانه‌ها مانند واحد‌های مراقبت ویژه هستند.

به لطف آن‌ها، گیاهان در معرض نور خورشید قرار گرفته و می‌توانند در شرایط ایده آل طبق خواص فیزیولوژیکال رشد نمایند. یقیناً استفاده از گلخانه‌ها این امکان را برای کشاورزان ایجاد می‌کند که برای محصول خود شرایطی که برای رشد سریع‌تر و امن‎تر لازم است را فراهم کنند و از شرایطی که به محصول آسیب می‌رساند مانند دماهای بسیار زیاد یا کم و شرایط بیرونی مخرب جلوگیری کنند.

 

تونل‌ها:

تونل‌ها هم به جز مواردی مانند پیچیدگی و ارتفاع، خصوصیات مشابه به گلخانه‌ها را دارند.

محصولات زراعی که در تونل‌ها کشت می‌شوند عبارتند از مارچوبه، هندوانه و غیره.

 

 

پوشاندن خاک با کاور پلاستیکی (مالچ کردن):

مالچ کردن یا پوشاندن خاک با یک لایه پلاستیک باعث حفظ رطوبت خاک از طریق کاهش تبخیر آن می‌شود.

این موضوع همچنین شرایط دمایی مناسب را برای ریشه گیاه مهیا می‌سازد، از تماس گیاه با زمین جلوگیری می‌کند و با جلوگیری از رشد گیاهان هرز مانع ایجاد رقابت بر سر منابع آبی و املاح، می‌شود.

 

منبع : www.sadraaplast.com

  • محمد رضایی
  • ۰
  • ۰

دنیای ما امروزه برخلاف دورانه‌ای دیگر پر شده است پلاستیک‌ها، مزایای مواد پلاستیک نسبت به فلز و یا چوب، پارچه و یا کاغذ بسیار زیاد است. در واقع پلاستیک‌ها پوسیده نمی‌شوند وزن کمتری دارند و همچنین هزینه پایین‌تری نسبت به سایر محصولات برای تولید کننده و همچنین مصرف کننده دارد برخلاف فلزات که هزینه زیادی را برای هر دو طرف به همراه می‌آورد در واقع شکل دادن به مواد پلاستیک بسیار آسان است و شما می‌توانید به راحتی هر نوع از پلاستیک‌ها را با هر شکلی که دوست دارید پیدا کرده و استفاده کنید. با تمام این اوصاف پلاستیک‌ها دارای انعطاف پذیری بسیار بالا و به شدت مقاوم هستند همه مشخصات پلاستیک را یک اختراع بسیار مهم در جوامع بشری امروزی تبدیل کرده است کشف و اختراع پلاستیک بخش مهمی از دنیای صنعتی و مدرن ما را امکان پذیر کرده است.

میزان دسترسی به بسیاری از کالاها به دلیل پایین بودن هزینه‌ی ارزان پلاستیک بسیار افزایش یافته است، در واقع با وجود این پلاستیک‌ها سطح بهداشت بسیار بالاتر رفته است در واقع دسترسی به بسیاری است مواد خوراکی و غیرخوراکی بدون حضور پلاستیک به شدت گران در می‌آید و یا امکان تولید انبوه آنها میسر نیست اما با وجود پلاستیک می‌توانیم در تولیدات انبوه مواد مورد نیاز خود را دریافت نماییم

هرچند که پلاستیک دارد زمین ما را از بین می‌برد اما با رعایت نکات درست می‌توان از آن‌ها تا سالیان طولانی استفاده کرد.

چه میزان مواد پلاستیکی در جهان بازیافت می‌شود؟

آمار‌های زیادی در این رابطه هر روز منتشر می‌شود اما یکی از آمار‌هایی که به شدت قابل اطمینان است مطرح می‌کند که در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ درصد یا ۲ میلیارد از کل پلاستیک‌های تولیدی در جهان از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۵ بازیافت شده است.

حدود ۵۵ درصد از کل این پلاستیک‌ها یا به روایت مستقیم‌تر ۴/۶ میلیارد تن پلاستیک مستقیماً در خاک دفن شده است حدود ۹۸ درصد و یا ۷۰۰ میلیون تن پلاستیک سوزانده شده است در واقع ۶ درصد یا همان ۵۰۰ میلیون تن در آن سال بازیافت شده است که ۱۰۰ میلیون تن از آنها پلاستیک‌های بازیافتی بودند که همچنان هم استفاده می‌شود.

مدیریت غلط در دفع پلاستیک

مسئله اینجاست که همه مواد پلاستیک گرانول چه آنهایی قرار بود سوزانده شود و چه آنهایی که در زمین دفن شدند سرنوشت‌های یکسانی نداشتند چرا که عملیات دفن پلاستیک در سراسر دنیا یکسان نیست روش‌های متفاوتی در این رابطه انجام می‌گیرد اما همه اینها در نهایت باعث شده است که بخشی از این پلاستیک‌ها به روش‌های مختلف است رودخانه‌ها آب‌های جاری جزر و مد و بسیاری از مسائل دیگر وارد اقیانوس شود.

معمولاً در کشورهای ثروتمند‌ای مانند آمریکای شمالی و یا حتی کشورهای اروپایی و استرالیا نیوزلند کره‌جنوبی و ژاپن چرخی دفن و سوزاندن مواد پلاستیک با دقت و ظرافت بالای انجام می‌گیرد به طور مثال زباله‌های پلاستیکی در محلهای بسته و ان دفع می‌شود و به هیچ عنوان در فضاهای باز که انسان در آن تردد دارند این چرخش صورت نمی‌گیرد به همین دلیل هم زباله‌ها به هیچ عنوان وارد اقیانوس نمی‌شود اما متاسفانه در کشورهای جهان سوم و کشورهای فقیر‌ای مانند جنوب آسیا و آفریقا حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد پلاستیک به صورت نامناسبی دفع می‌شود و طبیعی است که بخش زیادی از آن سر از اقیانوسها در می‌آورد.

 

مطالب پیشنهادی : 

بهترین سفره یکبار مصرف و شیک جهت استفاده روزانه

توضیحاتی درباره ی بسته بندی پلاستیکی

این مسائل گفته شده با صرف نظر از مواردی است که در آنها مواد پلاستیک مستقیماً در رودخانه‌ها و دریاها تخلیه می‌شود این موارد در چرخه دوم وارد اقیانوس‌ها و دریاها می‌شود اما در بسیاری از جوامع پلاستیک در همان چرخش اول به جای دفن شدن داخل دریا‌ها و اقیانوس‌ها ریخته می‌شود. سالانه بین ۴/۸ تا ۱۲/۷ میلیون تن پلاستیک وارد تمامی اقیانوس‌های جهان می‌شود در واقع این پلاستیک‌ها هر از گاهی در قطعات بزرگ وارد آب‌ها می‌شود و گاه در قطعات کوچک نیز این اتفاق می‌افتد. برخی قطعات بزرگ در اقیانوس‌ها ممکن است در طول زمان طولانی دارای استهلاک شده و ذره ذره می‌شود و به میکروپلاستیک‌ها یا همان پلایتیک‌های کوچک‌تر از ۵ میلی‌متر تبدبل شوند. اما آن‌ها به هیچ عنوان از بین نمی‌رود و تا مدت‌های طولانی تاثیرات مضرات خود را بر روی محیط زیست و زندگی انسان می‌گذارد.

پلاستیک‌های داخل اقیانوس که در حجم‌های بسیار بزرگ در سطح اقیانوس و یا قسمت عمیق اقیانوس جمع می‌شود. حتی در بخش‌های بسیار عمیق اقیانوس که تا همین چند سال پیش بشر تفکر می‌کرد که کاملا دست نخورده است پلاستیک مشاهده شده است این مسئله می‌تواند ثابت کند که عدم مدیریت در بازیافت پلاستیک‌ها تا چه اندازه می‌تواند بشریت را تهدید نماید در واقع این میکروپلاستیک‌ها در آخر به رژیم غذایی انسان نیز وارد میشود و دوباره انسان را مورد خطر قرار می‌دهد یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که حدوداً ۴ میلیارد فیبر میکروپلاستیک در هر کیلومتر مربع از آبهای عمیق اقیانوس وجود دارد این پلاستیک‌ها خطر‌های زیادی برای حیات موجودات دریایی و حتی انسان دارد.

آیا ساخت مواد پلاستیکی قابل تجزیه امکان پذیر است؟

پاسخ کوتاه به این سوال مثبت است در واقع همان تنها می‌توانیم پلاستیک‌های قابل تجزیه بسازیم بلکه بسیاری از مخترعین امروز توانستند آن را وارد چرخه صنعت کنند. در واقع ما باید نوعی مواد پلاستیکی بسازیم که قابل تجزیه باشد و بعد از استفاده کاملا به طبیعت بازگردد. این بازگشت به طبیعت یعنی بتواند با ارگانیسم‌های زنده مثل باکتری‌ها و قارچ‌ها تبدیل به مواد بی‌خطری شود که موجودات دیگر نیز بتوانند از آنها استفاده کند یا اینکه بتواند ذرات آن شکسته شود و به محصول دیگری تبدیل شود.
در حال حاضر PLA پرفروش‌ترین پلاستیک قابل تجزیه و تبدیلی است که در صنعت وجود دارد اما مشکل این پلاستیک آن است که آن را فقط می‌توان در کارخانه‌های خاصی تبدیل به کمپوست کرد برای این کار هم احتیاج به فشار بالا و همچنین گرمای زیاد دارد و در نتیجه همین pla در طبیعت خود به خود تبدیل به مصارف دیگر نمی‌شود.
اما واقعیت اینجاست که امروزه ما نمی‌توانیم بدون مواد پلاستیکی به ادامه ی زندگی خود بپردازیم چراکه نه تنها مصارف خانگی بلکه مصارف صنعتی از این ماده بسیار بالا است. چرا که فوایدی دارد که نمی‌توان آن را با سایر موادها مقایسه کرد به همین دلیل در تمامی کشورها به این مسئله پی برده‌اند که به جای حذف مواد پلاستیکی آن‌ها را تبدیل به مواد تجدید پذیر کنند.

 

منبع : www.mavadplastic.ir

  • محمد رضایی